MTI, 2008-02-05 07:46
Nincs kifulladóban a VDSZSZ által kezdeményezett határozatlan idejû sztrájk, sõt a munkabeszüntetés támogatottsága erõsödik, a tagok egyre eltökéltebbek - fogalmazott a VDSZSZ ügyeletese kedden reggel az MTI-nek.
Oroszi Rudolf nem lát sok esélyt arra, hogy a felek a még elégséges szolgáltatásról meg tudnak egyezni kedden, a megállapodást véleménye szerint a munkáltató kompromisszumkészségének hiánya okozza. Példaként említette, hogy több javaslatot is tettek a MÁV-nak a még elégséges szolgáltatásra.
Javaslataik között szerepelt két órás "idõablakok" megnyitása a nap folyamán, amikor korlátlan számú vonat közlekedhetett volna, illetve az, hogy vonalanként reggel és este 2-2 vonatot indítanának, a MÁV azonban szavai szerint "erõbõl tárgyal", nem enged saját javaslatából, ami a vonatok 50 százalékának közlekedését jelenti. Ez a szakszervezet számára elfogadhatatlan.
Oroszi Rudolf szerint a hétfõihez hasonlóan kedden is csak néhány vonat indul majd el, de mint mondta, ezek többsége is elakadhat útközben.
Továbbra is bizonytalan a vonatközlekedés a MÁV vonalain a VDSZSZ folytatódó sztrájkja miatt. A budapesti fõpályaudvarok közül csak a Déli indít és fogad vonatokat, az elõvárosi vonatok - amelyik közlekedik - csak a külvárosi állomásokuig járnak. A sztrájktárgyalások szerdán folytatódnak.
Kedden is folytatódik a vasutasok sztrájkja, ezért a hétfõihez hasonló hasonló helyzet várható a MÁV vonalain. A sztrájk miatt a vonatok többsége nem indul, de azok, amelyek hétfõn is közlekedtek, nagy valószínûséggel kedden is járnak majd - mondta az MTI-nek Kavalecz Imre, a MÁV sajtófõnöke.
A sajtófõnök ismertetése szerint éjszaka a forgalomirányítási területen dolgozók 10-12 százaléka sztrájkolt, hasonlóan a nappali mûszakhoz. A fõvárosban egyedül a Déli pályaudvarról közlekednek kora reggel a vonatok, a Keleti és a Nyugati pályaudvarról nem. Az elõvárosi forgalomban 1-2 vonat indul, ezek a külsõ budapesti pályaudvarokra érkeznek és indulnak.
A sztrájk az után folytatódik, hogy a hétfõ délutáni tárgyalásokon sem közeledtek az álláspontok a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV között. A felek nem tudtak megállapodni sem a bérkövetelésrõl, sem a sztrájk alatt nyújtandó elégséges szolgáltatásról. A VDDSZ ezért határozatlan ideig folytatja a sztrájkot - jelentette be hétfõ este Gaskó István, a szervezet elnöke. A tárgyalások szerdán folytatódnak - közölte a MÁV-START Zrt.
A VDSZSZ azt követeli, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételébõl, illetve 10 százalék többletbérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék felett a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozóinak - a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV Gépészet Zrt. munkavállalóinak. Ez 16,9 százalékos jövedelemnövekedés követelését jelenti. Ezen kívül hat hónapra visszamenõleg 10 százalékos bérnövekedést szeretnének. Követeléseik nyomatékosítására sztrájkot hirdettek.
Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint irreálisak és nem jogosak a VDSZSZ követelései. A vasúttársaság kitart amellett, hogy ezeknek sem jogi, sem szakmai, sem gazdasági alapja nincsen, és a munkahelyek jövõbeni biztonságát veszélyezteti. "A MÁV nem osztogatja szét a privatizációs bevételek egyetlen fillérjét sem, mint ahogy nem osztja szét a munkavállalók között a felhalmozott veszteségeket, a kamatokat, a megrongált vasúti berendezések kárának költségeit sem" - tudatta a társaság hétfõn.
A vonatok 80 százaléka állt leFN, 2008. február 4. 13:38
Hétfõ hajnali három és délelõtt tizenegy óra között az 1561 menetrend szerinti vonatból 332 szerelvény, a vonatok 22 százaléka közlekedett ?? közölte a MÁV. Egyes vonalakon leállt a személyszállítás, máshol buszokkal váltják ki a vonatokat.
A nemzetközi vonatok nem közlekednek a Budapest??Gyõr??Hegyeshalom vasútvonalon, de a belföldi vonatok közül 11közlekedett. A Budapest??Cegléd vonalon kiszámíthatatlan a vonatközlekedés, Budapestrõl Hatvan fele óránként egy szerelvény indul, ami Rákoson fordul vissza. Hatvan-Miskolc között egy-egy vonat szállítja az utasokat.
Nyíregyházáról elindult egy gyorsvonat a Nyugati pályaudvarra, Szombathely nem indít és nem is fogad vonatokat a sztrájk miatt. Celldömölkrõl Budapest és Csorna irányába Vépig, valamint Nagykanizsa irányába Püspökmolnári állomásig vonatpótló autóbuszok szállítják az utasokat. A visszautat is ugyanígy, Vép és Püspökmolnári állomásoktól Szombathely irányába vonatpótló autóbuszokkal oldották meg.
A Szombathely??Székesfehérvár??Budapest viszonylatban késéssel, de biztosított a vasúti összeköttetés, a Celldömölk??Gyõr vonalon viszont nincs vonatközlekedés. Celldömölk és Zalaegerszeg között közlekednek a vonatok. A Balaton északi partján, Tapolca és Szabadbattyán között kisebb késésekkel biztosított a vasúti közlekedés.
A GySEV-vonalakon vonatpótló autóbuszok szállítják az utasokat Szombathelytõl Ják-Balogunyom és Acsád állomásig. A terület valamennyi olyan vasútvonalán, ahol közlekednek a vonatok átlagosan 15-60 perces késésekre, illetve járatkimaradásokra kell számítani. Fonyód??Kaposfüred között közlekednek a vonatok, csakúgy, mint Mohács és Pécsvárad között.
MTI / gazdasag.ma, 2008.02.05 06:31
Kóka János cáfolta, hogy gazdasági és közlekedési miniszterként ígéretet tett volna rá, hogy minden vasutasnak jár a MÁV Cargo privatizációs bevételébõl. Az SZDSZ elnöke errõl az MTV Az Este címû mûsorában beszélt hétfõn.
A politikus szerint bizarrnak tûnik, hogy egy "füstös kocsma mélyén" odaígért volna 30 milliárd forintot a semmiért. Az SZDSZ elnöke megjegyezte, hogy Gaskó Istvánnak, a sztrájkot szervezõ Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete elnökének csak egyetlenegy célja van: "a káosz fenntartása, a balhézás".
A politikus hozzátette, hogy a MÁV Cargo privatizációját követõen mindenki, aki az áruszállításban dolgozott, 700 ezer forintot kapott, de most a sztrájkolók azt akarják elérni, hogy az összes többi alkalmazott is kapjon 250 ezer forintot. A volt miniszter szerint pontosan látszik, hogy a sztrájkolóknak nem a megállapodás a céljuk, hanem az, hogy lebénítsanak egy országot.
Megjegyezte, hogy Magyarországon a MÁV az adófizetõknek 160 milliárd forintjába kerül, egyetlen napi leállás pedig 600 millió forint veszteséget okoz. A mûsorvezetõ kérdésére elmondta, hogy a MÁV Cargo privatizációja után megadták a dolgozói tulajdonszerzés lehetõségét. Hozzátette, hogy akkor merült volna fel az összes MÁV-dolgozó kapcsán, ha azok lemondtak volna a bérkövetelésük egy részérõl, de ilyen megállapodásra nem volt alkalom.
A volt miniszter szintén kérdésre felelve azt mondta, hogy azért nem szabályozza jogszabály vagy elõírás azt, hogy mi számít elégséges szolgáltatásnak a vasútnál, mert a sztrájkolók ebben sem szeretnének megállapodni. Kóka János hozzátette, hogy Gaskó István nem a vasutasokat, hanem ködös politikai érdekeket képvisel, és ezen elvek képviseletében fogalmaz meg teljesíthetetlen követeléseket.
A VDSZSZ azt követeli, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételébõl, illetve 10 százalék többlet bérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék mellett a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozóinak.
A vasutasok sem tudnak szinte semmit
Hírszerzõ, 2008-02-04 15:28
Az információs táblák gyakorlatilag üresek, pár tanácstalan nyugdíjas és értetlen külföldi ácsorog, vasutas dolgozót alig látni. Azokban az órákban, mikor a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete ismét tárgyalóasztalhoz ült a vasút vezetõivel, a Hírszerzõ Budapesten, a Nyugati és a Déli pályaudvaron ismerkedett a munkabeszüntetés hatásaival.
Azt, hogy a sztrájk meddig tart, ugyebár senki sem tudja, hiszen határozatlan idõre lett meghirdetve, ami legutóbb egy fél napot sem jelentett. De hogy addig mi történik, arról láthatóan a dolgozóknak sincs sok fogalmuk. A Nyugati pályaudvar állomásfõnöke nem árulhatta el, mennyien dolgoznak a sztrájk idején, azt sikerült csak megtudnunk, hogy ha lefújják a sztrájkot, azt majd megtudják a dolgozók, és hivatalos értesítésben az állomás vezetõje is.
A Nyugatiban sem a belföldi, sem a nemzetközi pénztárak nem mûködtek, egyedül az információs ablak nyitott ki, de az ottani irodista, talán mert újságírók vagyunk, semmilyen információval nem tudott és nem is akart szolgálni az aznap induló vonatokról.
A Déli pályaudvaron jobb volt a helyzet: több pénztár is nyitva tartott. Az egyik nemzetközi pénztárnál sikerült megtudnunk, hogy az aznapra tervezett vonat-indításokról semmilyen jegyzéket, vagy listát nem kaptak az ott dolgozók, így nem tudják, mi indul, vagy indul-e bármi egyáltalán. A Nyugati poggyászkezelõje is csak annyit tudott mondani, hogy addig van bent, amíg a munkaideje tart, a sztrájkkal kapcsolatban más információja nincs.
Sehol semmi
Valami indult, legalábbis a Déli pályaudvarról indítottak egy-két járatot Gyékényes, Gyõr és Székesfehérvár irányába. Ez a Déliben dél és délután három óra között az elõrejelzés szerint négy vonatot jelentett, mely között egyetlen, abban az idõszakban menetrend szerint közlekedõ InterCity sem volt. A Nyugatiban még ennyi sem: ottjártunkkor egyetlen vonat indult Esztergom felé.
A Nyugati pályaudvaron a bezárt pénztárablakok mögé ragasztott hirdetményekbõl annyi információt sikerült kiböngészni, hogy a nemzetközi váróterem felett lévõ pénztárfõnökségen visszaváltják a megvásárolt jegyeket. Az üres menetrend-táblákról és a néha elismételt hangosbeszélõs információkból is csak annyi derült ki, hogy határozatlan ideig tart a sztrájk.
Sehol senki
A lakosság nagy része láthatóan számított a sztrájkra, mivel a pályaudvarokon utas sem nagyon volt. Tanácstalan, értetlenkedõ és dühös emberekkel inkább a Nyugati pályaudvaron találkoztunk, mivel itt szinte semmilyen információhoz nem lehetett hozzájutni, nem hogy jegyhez. Néhány külföldi értetlenkedett, egy jegyét visszaváltó ingerült nõ pedig amiatt méltatlankodott, hogy bezzeg a vasutasoknak nem a minimálbérért kell megküzdeniük.
Más semmi, a Nyugatiban még vonatok sem nagyon voltak, néhány IC-szerelvény mozdonnyal, vagy anélkül. A legnagyobb mozgást a pályaudvar melletti telken láttuk, ahol a Kormányzati Negyed-program lefújása-becsõdölése-nemlefújásacsaknemúgyfolytatása ellenére nagy erõkkel bontják tovább a munkagépek ez egykori MÁV-épületeket.
Továbbra sincs megegyezés
Eredménytelenül zárultak hétfõn dél körül a délelõtt 11 órakor elkezdett tárgyalások a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV Zrt. vezetõi között. Sem a kollektív munkaügyi kérdésekben, sem a még elégséges szolgáltatások kérdésében nem egyeztek meg. A még elégséges szolgáltatásokról már nem is akar tárgyalni a szakszervezet, mert erre csak a sztrájk megkezdése elõtt kötelezi õket a törvény. A szakszervezet délután a MÁV Start vezetõivel tárgyal. (FH)
Nem látni a végét Vasutassztrájk: nem hagyják abba2008. február 05. 18:32
A szakszervezethez tartozó vasutasok kedden 24 óráig biztosan nem hagyják abba a sztrájkot, de még szerdán reggel is lehet munkabeszüntetés.
A keddi egyeztetésen sem jutottak elõre, a munkáltató továbbra sem enged álláspontjából - mondta Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke. Gaskó István szerint a munkáltató számára korábban sem volt ismeretlen követelésük, mert tavaly októberben a bértárgyaláson átadták a MÁV Cargo privatizációjából való részesedére, illetve a kiszervezett leányvállalatoknál a 10 százalékos többlet bérfejlesztésre vonatkozó igényüket.
A VDSZSZ elnöke elmondta: 2005 májusában az akkori közlekedési miniszter kezdeményezésére több vasutas szakszervezet vezetõjével egy "elegáns étterem különtermében" tárgyaltak. Akkor a miniszter felvázolta a MÁV átszervezésére vonatkozó elképzeléseket, és kérte a munkavállalók együttmûködését. Ennek ellentételezéseként a miniszter valamennyi vasúti dolgozónak a MÁV Cargo-ban való tulajdonosi szerephez juttatásáról beszélt.
Korábban a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium több vezetõ tisztségviselõje, és hétfõn maga Kóka János is cáfolta, hogy ilyen ígéret elhangzott volna.
A VDSZSZ elnöke megismételte, hogy a 102,5 milliárd forint privatizációs bevételnek maximum 9 százalékát kérik 35 ezer vasutasnak, a személyenkénti 250 ezer forint egyszeri kifizetés megközelítõen 8,7 milliárd forint. A szakszervezeti vezetõ szerint ez visszafogott követelés és nem példa nélküli, mert az 1990-es években 8,6 milliárd forintot juttatott a privatizációs bevételbõl az akkori privatizációs szervezet a villamosenergia-ipar szakszervezeteinek, önsegélyezõ pénztáraknak, Csehországban pedig kuponos rendszerben kaptak a munkavállalók részesedést az állami vagyonból. Kákosy Csaba szakminiszter korábban azt mondta, hogy a VDSZSZ követeléseinek teljesítése 30 milliárd forintba kerülne.
A VDSZSZ elnöke több levelet is bemutatott a sajtótájékoztatón, amelyeket szakszervezeti vezetõk írtak Kóka Jánosnak a MÁV Cargo Zrt. privatizációja kapcsán, és amelyek utalnak a miniszteri ígéretre. Az egyikben a szakszervezeti vezetõk a MÁV Cargo privatizációjával kapcsolatban azt írták: "A megállapodást felelõsséggel akkor tudjuk aláírni, ha részletes és pontos ismeretekkel rendelkezünk miniszter úrnak a tulajdonszerzésre vonatkozó elképzelésérõl (a tulajdonszerzés módja, mértéke, tervezett idõpontja, a résztevõk köre, jogi lehetõségek és korlátok stb.)" Gaskó szerint minisztertõl egyetlen levélre sem kaptak választ.
A kiszervezett leányvállalatok - MÁV-START, MÁV Gépészet, MÁV Trakció - dolgozóinak követelt 10 százalék többlet bérfejlesztési követeléssel kapcsolatban Gaskó István elmondta: korábban, 2006. december 31-éig 10 százalék emelést adtak elõzetes kompenzációként a leányvállalatokhoz került dolgozóknak, mert az új cégben kevesebb szociális juttatásban részesülnek. Példaként említette, hogy az öt évvel ezelõtt kiszervezett korábbi MÁV-dolgozók átlagkeresete 25 százalékkal kevesebb most, mint a MÁV Zrt.-nél fizetett bérek. A 10 százalék többlet bérfejlesztés 17 ezer munkavállalót érintene.
A VDSZSZ elnöke elmondta: a sztrájk támogatottsága magas, nincsenek egyedül, a villamosiparban, az olajiparban, a gépiparban, az autóbusz-közlekedésben, és az osztrák vasútnál mûködõ szakszervezetek szolidaritási levelet küldtek, és tudnak arról, hogy más szakszervezetek szolidaritási sztrájk meghirdetését fontolgatják.
A kialakult helyzettel kapcsolatban Gaskó István úgy vélekedett, hogy a közlekedési kormányzat is felelõs azért, hogy a MÁV vezetését nem engedi a megállapodás felé elmozdulni. Azzal, hogy beavatkozik, nem kerülheti el a politikai bélyeget, amelyet a VDSZSZ-re akar sütni - mondta Gaskó István.
Gelencsér László, a VDSZSZ vezetõ ügyvivõje szerint az általuk ajánlott még elégséges szolgáltatással tervezhetõ lenne a forgalom, és egyfajta eljutási lehetõséget biztosítana az utasoknak. Ehelyett káosz van a vasúton - mondta a VDSZSZ vezetõ ügyvivõje.
A VOSZ közleményével kapcsolatban, amely szerint a vasutasok 10 százalékos többlet bérfejlesztési követelése jogtalan, mert a Liga aláírta az O?T-ben a bérajánlást, Gaskó István elmondta: követelésük abszolút jogszerû. Ez a követelésük a MÁV-val kötött korábbi megállapodásban szerepelt, ez nem függ össze az O?T- megállapodással.
Vasutassztrájk
Politikai zsarolás vagy válasz a szószegésre?
HVG, 2008. február 05. 12:30
Folytatódik a vasutassztrájk, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV Zrt. álláspontja között óriási a szakadék: a vállalat elutasította a privatizációs bevételbõl való részesedésre és a rendkívüli béremelésre vonatkozó szakszervezeti követeléseket. A szakszervezet szószegéssel, a gazdasági miniszter politikai zsarolással vádolja az ellentétes oldalt. Sigulinszky Tibort, a MÁV Zrt. szóvivõjét és Bárány Balázst, a VDSZSZ helyettes elnökét kérdeztük a fejleményekrõl.
hvg.hu: Miért ilyen nyögvenyelõsek a tárgyalások a VDSZSZ-szel?
Sigulinszky Tibor: A helyzet nem változott, a munkaügyi vitában nem közeledtek az álláspontok. A vasúttársaság nem engedhet a VDSZSZ irreális követeléseinek. Nincsenek források, hogy a MÁV Cargo privatizációjából származó bevételbõl valamennyi vasutasnak juttassunk. Természetesen a cargósok megkapják a beígért részvénycsomagot, ez benne van a privatizációs szerzõdésben. (Az osztrákoknak 102,5 milliárd forintért eladott Cargo munkavállalói majd másfél millió forintot értékû részvénycsomaghoz jutnak: ebbõl 750 ezer forint névértékû részvényt ingyen kapnak, a másik feléhez pedig kedvezményesen, féláron juthatnak hozzá. A szerk.)
hvg.hu: A VDSZSZ szerint méltányosak a követeléseik, mert a kiszervezések nyomán csökkentek a jövedelmek, ezért követelnek a megajánlott 6,9 százalékon felül még 10 százalék béremelést.
S.T.: A külsõs cégekhez kiszervezett dolgozók valóban kaptak évi 10 százalékos béremelést a 2002-2006-os periódusban, de a MÁV-on belüli átszervezések nyomán a létrejött cégekben ?? ilyen a személyszállítást végzõ MÁV Start, a vontatási munkákra szakosodott MÁV Trakció, illetve a gépészet ?? a feltételek nem változtak, a kedvezmények és a jövedelmek nem csökkentek. Ugyanaz a kollektív szerzõdés vonatkozik rájuk, továbbra is ingyenes vasúti jegyük van, egyéb, béren kívüli juttatásokban részesülnek. A MÁV Start dolgozóira változatlanul érvényes, hogy ez év végéig nem lehet senkit közülük elbocsátani.
hvg.hu: A VDSZSZ és maga Gaskó István elnök állítja, hogy megállapodást kötött a gazdasági minisztérium vezetõivel, konkrétan Kóka János korábbi miniszterrel arról, hogy az MÁV összes dolgozója részesül majd fejenként 250 ezer forinttal a Cargo eladásából befolyó privatizációs bevételbõl. ?nök ezt cáfolják?
S.T.: Gaskó úr egy beszélgetésre hivatkozik, amelynek során szóba került, hogy a Cargo privatizációjából juttatni kellene a vasutasoknak. Errõl a beszélgetésrõl sem jegyzõkönyv, sem hangfelvétel nem született. Igaz, a VDSZSZ több levelet is írt ebben a tárgyban a minisztériumnak, de a tárca soha nem igazolta vissza az ott állítólag elhangzottakat. A VDSZSZ képviselõi sem tudtak felmutatni válaszlevelet. A szakszervezetnek semmiféle szerzõdése sincs, melyre hivatkozhatna. A szakszervezet egyébként folyamatosan véleményezte a tervezett privatizációt, ennek során jelezhette volna a követeléseit. Ennek azonban nincs nyoma.
hvg.hu: Egyébként milyen célja fordítják a MÁV Cargo privatizációjából származó több mint százmilliárd forintot?
S.T.: Még nem kaptuk meg a pénzt. Jelenleg az Európai Unió versenyhivatala vizsgálja a tranzakciót, amit még a hazai versenyhivatal sem hagyott jóvá. Az EU-ban egyesek attól tartanak, hogy az osztrák teherfuvarozókkal egyesült társaság veszedelmes konkurencia lesz a német vagy a francia vasúti árufuvarozás számára. A MÁV Cargo vételárán tehát még korai osztozkodni. Egyébként az összegnek megvan a pontos helye: a vasúttársaság fejlesztésekre és hiteltörlesztésre kívánja fordítani.
Audiatur altera pars. Hallgattassék meg a másik fél is. Felkerestük a VDSZSZ elnökhelyettesét, Bárány Balázst is.
hvg.hu: A MÁV Zrt. szóvivõje tagadja, hogy a kiszervezett MÁV-cégeknél csökkent volna a dolgozók jövedelme.
Bárány Balázs: Számításaink ennek az ellenkezõjét bizonyítják. Igaz, a kiszervezettek magukkal vihették addigi bérüket, de az lassabban növekedett, mint a MÁV Zrt.-nél maradt dolgozóké. Az egységes kollektív szerzõdés értelmében nekik is évente tíz százalékkal kellett volna emelni a bérüket, ez elmaradt, így jelenleg 20-25 százalékkal alacsonyabb a keresetük, mint azoknak, akik a MÁV-nál maradtak. Ez alól csak a MÁV Cargo dolgozói képeznek kivételt, az õ bérük lépést tartott.
hvg.hu: ?nök a 250 ezer forintos követelést egy Kóka Jánossal létrejött szóbeli megállapodásra alapozzák, melyrõl Sigulinszky Tibor, a MÁV Zrt. szóvivõje azt állítja, hogy nincs írásbeli nyoma, sem a vasúttársaság, sem pedig a minisztérium nem igazolta vissza.
B.B: Tekintet nélkül arra, hogy az exminiszter elismeri-e a szóbeli ígéretét, vagy nem, azt állítjuk, hogy a MÁV munkavállalói rászolgáltak arra, hogy részesedjenek a privatizáció bevételébõl. A MÁV munkavállalói részére fejenként 250 ezer forint kifizetését követeljük; ez meglehetõsen szerény összeg, összesen 8-9 milliárd forintból megoldható lenne. Tehát nem igaz, amit a minisztérium vezetõje állított, hogy 30 milliárd forint a követelésünk, vagy amit a MÁV vezetõi mondtak, akik 40-50 milliárd forintos többletkiadásról beszéltek.
hvg. hu: Végül is milyenek a létszámarányok? Hányan dolgoznak a kiszervezett társaságokban, illetve a Cargónál? Mekkora súlyt képvisel a VDSZSZ?
B.B: A MÁV-nál ?? az önállósodott társaságokat is beszámítva ?? körülbelül 36 ezren dolgoznak, ebbõl 8 ezren a MÁV Startnál, 3500-an a MÁV-gépészetnél, 5500-an a MÁV Trakciónál, a többiek a pályavasút üzletágnál, illetve a központi apparátusban. A MÁV Cargo Zrt.-nél mintegy 4 ezer fõ dolgozik. ?k azok, akik részesednek a privatizációból. A vasutasok közül minden negyedik tagja szakszervezetünknek. Mi a többiekre is gondolunk, nekik is joguk van a nettó 250 ezer forint részesedésre. Követelésünk egyébként változott: elõször két és fél havi bérnek megfelelõ nettó összeget szerettünk volna, de most már ?? ennek esetleges járulékterhei miatt ?? megelégednénk költségkímélõ, természetbeli juttatással, például ha a dolgozók ilyen értékû étkezési jegyet kapnának a kafetériarendszerben.
hvg.hu: Milyen támogatottságot élvez a sztrájk a vasutasok körében?
B.B: Tagságunk teljes mértékig támogat bennünket. A többiek esetében ellentmondásos a kép. Sok a sztrájktörõ ?? persze õk is igényt tartanának a 250 ezer forintra, ha sikerül kiharcolnunk. Vagyis a magyar vasutasok egy része sztrájkot tör, helyettesíti munkát beszüntetõ kollégáját, ugyanakkor részesedne a kiharcolt juttatásokból.
hvg.hu: A vasúti sztrájk folytatódik, ezért a GKM vezetõi a Volán társaságok autóbuszaival akarják kiváltani a vasúti közlekedést. De az ottani szakszervezeteknek is vannak követeléseik. ?sszehangolnak valamit is a Volán szakszervezeteivel?
B.B.: Nincsenek ilyen jellegû kapcsolataink. De nem is értjük a MÁV taktikáját. A Volán társaságok nem szívességbõl nyújtanak segítséget a MÁV vezetõinek, hanem megkérik az árát. Elképesztõnek tartjuk, hogy a vasúttársaság vezetõi mindenkinek készek fizetni, kivéve a vasutasokat. Amit a Volánnak kifizetnek, abból már kielégíthetnék a mi követeléseinket is.
Szerdáig biztos eltart a sztrájk a MÁV-nálMenedzser Fórum, 2008. február 5. kedd 15:39:00
Tovább folytatja a hétfõ hajnalban megkezdett sztrájkot a VDSZSZ, miután a keddi tárgyaláson sem sikerült megállapodnia a MÁV Zrt.-vel. A Vasutasok Szakszervezete nem támogatja követeléseiket, mivel szerintük annak teljesítése a vasutas társadalmon belül is feszültséget keltene. Kedd délelõtt már némileg több vonat közlekedett, mint egy nappal korábban, és kis mértékben a sztrájkolók száma is csökkent. Ezzel együtt a vonatközlekedés továbbra is kiszámíthatatlan. Mfor.hu tudósítás.
Egyre többen veszik fel a munkát (MTI)
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) sztrájkbizottsága legközelebb szerdán ülésezik, és akkor dönt - az addigi tárgyalások eredményének függvényében - a munkabeszüntetés további folytatásáról, mondta Gaskó István, a szakszervezet elnöke. A MÁV Zrt.-vel szerda délelõtt tárgyalnak legközelebb, azaz addig biztosan nem függesztik fel a sztrájkot.
A VDSZSZ kedden sem változtatott követelésein, azaz azt szeretné elérni, hogy a sztrájkban érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételébõl, illetve - az idei évre már megajánlott 6,9 százalék felett - további tíz százalékos, azaz összesen 16,9 százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV-START Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak. A másik fél sem engedett álláspontjából: a vasúttársaság a követeléseket sem jogilag, sem gazdaságilag nem tartja megalapozottnak .
VSZ: feszültséghez vezetne a plusz tíz százalék
A sztrájkot egyedül meghirdetõ VDSZSZ a négy nagy vasutas szakszervezet egyike, amelynek a MÁV-csoport 36 991 munkavállalójából 9400 a tagja. A MÁV Zrt.-nél (tavaly december végi állás szerint, amikor még a mozdonyvezetõk és a gépészet dolgozói is odatartoztak) 29 985 munkavállalóból 5863, a MÁV Startnál a 4894 munkavállalóból 2506, a MÁV-Cargónál 2112 munkavállalóból 1031-en tagjai ennek a szakszervezetnek. A MÁV-nál a legnagyobb érdekképviseleti szerv a Vasutasok Szakszervezete, amelynek jelenleg 13.800 aktív tagja van.
Szintén túlzónak tartja a VDSZSZ 16,9 százalékos igényét a Vasutasok Szakszervezete (VSZ). Utóbbi szervezet a MÁV-nál 6,9, a MÁV Cargónál 4,5, a MÁV egyéb gazdasági társaságainál pedig nulla és három százalék közötti bérfejlesztésrõl állapodott meg az idei évre; ezt figyelembe véve ha a VDSZSZ keresztül tudná vinni a 16,9 százalékot, az a vasutas társadalmon belül is feszültségekhez vezetne, mondta el keddi sajtótájékoztatóján Simon Dezsõ.
A VSZ elnöke a VDSZSZ privatizációs bevétellel kapcsolatos követelésérõl úgy nyilatkozott: egyelõre nincs mit felosztani. Ezzel arra utalt, hogy a MÁV Cargo privatizációját még a magyar és az osztrák versenyhivatal is vizsgálja, és legkorábban márciusban engedélyezheti, hogy a tenderen gyõztes konzorcium 102,5 milliárd forintért megvásárolja az áruszállító céget. Szerinte tehát egyelõre nincs mirõl beszélni.
Simon nem emlékszik Kóka-ígéretre
Simon Dezsõ Gaskó István azon állításával kapcsolatban, miszerint Kóka János korábbi közlekedési és gazdasági miniszter - utóda, Kákosy Csaba jelenlétében ?? szóbeli ígéretet tett a szakszervezeteknek: minden vasutasnak részesedés jár a MÁV Cargo privatizációs bevételébõl, annyit mondott: konkrét ígéretre nem emlékszik. (Kákosy és Gaskó ebben a kérdésben korábban kölcsönösen hazugsággal vádolta meg egymást, Kóka pedig cáfolta, hogy ilyen ígéret elhangzott volna.)
Buszon vasúti bérlettelA MÁV Start. Zrt. bérleteit a Volánbusz Zrt. budapesti vonalain, a Bakony Volán, a Somló Volán, a Tisza Volán, a Balaton Volán, a Kunság Volán, a Borsod Volán, a Zala és a Kapos Volán teljes hálózatán, valamint az Agria Volán, a Mátra Volán, a Vértes Volán, a Hajdú Volán, a Hatvani Volán, a Vasi Volán, a Jászkun Volán és a Kisalföld Volán, valamint a BKV Zrt. bizonyos viszonylatain is elfogadják a sztrájk ideje alatt.
Forrás: MÁV Zrt.
A VSZ elnöke hozzátette: a vasúttársaság és a szakszervezetek közötti tárgyalásokon arról volt szó, hogy a MÁV Cargo munkavállalói tulajdont szerezhetnek cégükben. Erre egyébként - igaz, csak nekik, nem pedig a többi MÁV-dolgozónak - valóban lehetõségük nyílik, mintegy öt százalék erejéig .
Kedd: több vonat, kevesebb sztrájkoló
Ami a vasúti közlekedést illeti, kedden délig az 1.450 személyszállító vonatból 347, a kijelölt vonatok mintegy 24 százaléka és 121 teherszállító vonat közlekedett. Ez az arány némileg jobb a hétfõ délelõttinél, amikor a menetrend szerinti vonatoknak alig több mint ötöde (1561-bõl 332, 21 százalék) járt.
Ezzel párhuzamosan ?? még ha csak kis mértékben is ?? a sztrájkolók száma is apad, legalábbis a MÁV statisztikái szerint. Míg hétfõ nappal a 2.698 forgalmi területre vezényelt munkavállalóból 2.592 jelent meg munkahelyén, ebbõl 271 sztrájkolt, azaz a munkabeszüntetésben részt vevõk aránya akkor még több mint tíz százalék volt, kedden ez az arány 7,8 százalékra csökkent: a 2819 nappalis dolgozó közül 213 fõ nem vette fel a munkát.
A MÁV-Start Zrt.-nél kedden az 1.838 munkára vezényelt dolgozó (jegyvizsgálók, kocsivizsgálók) közül 466 fõ, 25 százalék sztrájkol.
Mint ismert, a VDSZSZ - a múlt pénteki, félnapos munkabeszüntetés után - hétfõ hajnal három órától ismét határozatlan idejû sztrájkot hirdetett, amely azóta is tart. A vasúti közlekedés többnyire továbbra is kiszámíthatatlan.
Marad a káosz - egyre több a kritikus hang
2008-02-05 15:02:00
A vasutasok kedden 24 óráig biztosan nem hagyják abba a sztrájkot, de még szerdán reggel is lehet munkabeszüntetés - mondta Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) sajtótájékoztatón. Elmondta: a keddi egyeztetésen sem jutottak elõre, a munkáltató továbbra sem enged álláspontjából.
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) sztrájkbizottsága nem fogadja el azt a helyzetet, hogy nincs elõrehaladás a tárgyalások során - mondta Gaskó István, a VDSZSZ elnöke a keddi sztrájkbizottsági ülést követõen. Hozzátette: az utasok érdekében tiltakoznak amiatt, hogy a még elégséges szolgáltatásokban sem hajlandó a munkáltató azt a teljesen racionális megállapodást megkötni, amelyet a szakszervezet ajánl.
Kedden délig az 1450 személyszállító vonatból 347, a kijelölt vonatok mintegy 24 százaléka, és 121 teherszállító vonat közlekedett - közölte a MÁV. A MÁV-Start Zrt-nél kedden az 1838 vezényelt dolgozó (jegyvizsgálók, kocsivizsgálók) közül 466 fõ, 25 százalék sztrájkol.
A MÁV Zrt. Pályavasútnál, ahol a forgalomirányítók dolgoznak a nappali mûszakban a 2819 munkavállalóból 213-an (7,8 százalék) sztrájkolnak, 91,73 százalékuk azonban nem, ez az arány hétfõn még alacsonyabb, 85 százalék körül volt.
A VSZ a munkavállalókkal szolidáris, a VDSZSZ vezetõivel nem
A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) a munkavállalókkal szolidáris, de a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) vezetõivel nem - mondta Simon Dezsõ, a VSZ elnöke. Hozzátette: a VSZ számára a privatizált, kiszervezett volt MÁV cégeknél a munkahelyek és a szerzett jogok megõrzésére fontosabb, mint a plusz 10 százalékos bérfejlesztés, és a MÁV Cargo privatizációjából származó részesedés, ezért a VSZ nem vesz részt a sztrájkban, és ezt javasolja tagjainak is, így tagjaik túlnyomó többsége nem vesz részt a VDSZSZ sztrájkjában.
Simon Dezsõ kiemelte, hogy a VSZ 25.554 fõs taglétszámával a legnagyobb vasúti munkavállalói érdekképviselet, tagjaik közül 13.800 aktív dolgozó, míg 11.700 nyugdíjas. A VDSZSZ-nek mintegy 11.000 aktív tagja van - tette hozzá.
A VSZ elnöke emlékeztetett arra, hogy 2007 decemberében az elnökség értékelte a MÁV és leányvállalatainál kialakult munkaügyi helyzetet, és úgy döntöttek: nem fognak részt venni a VDSZSZ által kezdeményezett munkabeszüntetésben. Ismertette, hogy a 45 vasúti leányvállalattal kötötték meg a kollektív szerzõdést. Például a MÁV Zrt.-nél átlagosan 6,9 százalékos bérfejlesztés valósult meg 2008-ban, a MÁV Cargo Zrt.-nél 4,5 százalékos, és az egyéb vasúti gazdasági társaságnál 0-3 százalékos.
Megemlítette, hogy ahol 0 százalékos bérfejlesztésben állapodtak meg, ott ez azért történt, hogy ne kelljen elbocsátani dolgozókat. Utalt arra, hogy 2007-ben több volt MÁV leányvállalat csõd közeli helyzetbe került, ettõl a MÁV Zrt. pénzügyi segítsége mentette meg õket. Véleménye szerint a VDSZSZ plusz 10 százalékos bérkövetelése, és sztrájkja megosztja a vasúti dolgozókat.
Simon Dezsõ szerint a MÁV Cargo várható privatizációs bevételeinek szétosztásáról még korai vitázni, mivel az adás-vételi szerzõdés hatályba lépéséhez elõbb azt az osztrák és a magyar versenyhivataloknak engedélyeznie kell, amire várhatóan március elõtt nem kerül sor.
A VSZ elnöke szerint a Gaskó István VDSZSZ-elnök által emlegetett 2005. decemberi megbeszélés Kóka János akkori gazdasági és közlekedési miniszterrel egy sörözõben valóban megtörtént, de az informális jellegû volt. Arról, hogy késõbbiekben a VDSZSZ miben állapodott meg a tárca akkori vezetõjével, a VSZ-nek nincs tudomása.
Eredménytelenül zárult a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete és MÁV Zrt. közötti a szakszervezet követeléseirõl, illetve a még elégséges szolgáltatásról a kedden 11 órakor kezdõdött egyeztetés, a munkabeszüntetés egyelõre folytatódik . A szakszervezet délután értékeli a kialakult helyzetet. Az egyeztetés a MÁV Zrt. és a VDSZSZ között szerdán 9 órakor folytatódik. |
A sajtótájékoztatón kiosztották a MÁV Zrt. és a reprezentatív vasúti szakszervezetek által 2005. december 13-én kötött írásbeli megállapodást, aminek egyik pontja szerint a MÁV Zrt. a MÁV Cargo Zrt.-nél biztosítja a munkavállalók tulajdonrész-szerzését, ha a tulajdonos ilyen döntést hoz.
A VDSZSZ azonban azt szeretné elérni, hogy nemcsak a MÁV Cargo, hanem egyéb, a MÁV-ból kiszervezett cégek - a Trakció és a Gépészeti Kft. - dolgozói is részesedjenek a Cargo privatizációs bevételébõl egy egyszeri nettó 250 ezer forintos juttatás keretében.
VOSZ: Zavart kelt és kárt okoz a sztrájk
A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) álláspontja szerint a jelenlegi vasutassztrájk nem fér össze a hazai jogszabályok szellemével, s jogalapja sincs. A jogalap nélküli, rosszul szervezett munkabeszüntetés súlyosan sérti a vállalkozások, munkáltatók, munkavállalók érdekeit, lejáratja a nagy tradícióval rendelkezõ hazai vasutasságot, és veszélyezteti a munkahelyeiket is: zavart kelt és kárt okoz - áll a VOSZ közleményében.
A VOSZ felhívja a figyelmet arra, hogy az Országos ?rdekegyeztetõ Tanács keretei között 2007. december 21-napján a kormány és a szociális partnerek - köztük a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) tagjait is tömörítõ Liga Szakszervezetek - 5,0-7,5 százalékos, a 2008. évre érvényes keresetnövelési értékben állapodtak meg. A bérmegállapodást a Liga Szakszervetek képviselõje is aláírta. A folyamatban levõ vasutassztrájk során a VDSZSZ és a Liga Szakszervezetek közös elnöke ennél csaknem 10 százalékkal magasabb bért követel, ami a decemberi O?T megállapodás felrúgásával egyenértékû - mutat rá a VOSZ.
A munkaadói szervezet a vasutassztrájkkal kapcsolatban rögzíti, hogy a szövetség csak olyan partnerekkel kíván együttmûködni, akik betartják a megállapodásokat, és betartásáért felelõsséget vállalnak. A VOSZ mint eddig, továbbra is tiszteletben tartja a munkavállalók sztrájkhoz való jogát, de ellenez minden törvénysértõ és nagy kárt okozó magatartást.
A VOSZ kéri a sztrájkoló vasutasokat, hogy vegyék fel a munkát és folytassák hasznos tevékenységüket . Kéri az O?T munkavállalói oldalát alkotó szakszervezeti konföderációkat, hogy fejezzék ki viszonyukat a sztrájkhoz: támogatják vagy elutasítják, illetve érvényesnek és magukra nézve kötelezõ érvényûnek tekintik-e a 2007. december 21-ei bérmegállapodást.
A munkaadói szövetség kéri a munkaügyi kormányzatot, hogy az együttmûködõ szociális partnerek bevonásával haladéktalanul kezdõdjék meg a sztrájkról szóló 1989. VII. törvény felülvizsgálata, különös tekintettel a sztrájkkezdeményezés körülményeire és a még elégséges szolgáltatások témakörére.
Amennyiben a sztrájk elhúzódik, a VOSZ javasolja a fuvarozó vállalkozásoknak, hogy kis- és nagybuszok igénybevételével szövetségbe tömörülve lépjenek be a személyszállítás piacára, ezzel biztosítva a munkavállalók és a diákok zökkenõmentes közlekedését. A szövetség kéri a gazdasági kormányzatot, a személyszállító fuvarosok tevékenységének állami eszközökkel történõ támogatását - áll a VOSZ közleményében.
Több gyárban korlátozza a késztermék-szállítást a sztrájk
A vasutassztrájk több gyárnak is szállítási zavart okoz fõként a késztermékek esetében, miközben az alapanyagellátást és a dolgozók munkába járását alapvetõen nem érinti. A Magyar Suzuki Zrt.-nél a kész autók kiszállítását akadályozza a vasutasok sztrájkja, jelenleg a tervezettnél sokkal több autó áll a tárolóterületeken - mondta Ruska Viktória a vállalat kommunikációs vezetõje. Hozzátette: a vagonokat vasúti dolgozók tolják be, ha õk nem dolgoznak, nem jutnak ki a megrakott szerelvények a gyárból.
Nagy László, az Electrolux Lehel Kft. logisztikai igazgatója elmondta: az Electorlux gyáraiba szerzõdéses partnerek szállítják buszokkal a dolgozókat, ezért utaztatásukat nem érinti a vasutassztrájk. Nem befolyásolja a sztrájk az alkatrészek beszállítását sem, mert az is közúton történik. A logisztikai igazgató hozzátette: a késztermékszállításra viszont hatással van a sztrájk, mivel az 50 százalékban vasúton történik. Az import és export, valamint a tranzitszállítások korlátozásával kapcsolatban a MÁV Cargo már hétfõn értesítette is vállalatot.
A Dunaferr csoportot is érinti a vasutasok munkabeszüntetése, mert az alapanyag beszállítása és a késztermékek elszállítása jelentõs mértékben vasúton történik - mondta Várkonyi Zsolt, a Dunaferr kommunikációs vezetõje. Hozzátette: a Dunaferr menedzsmentje reméli, hogy mielõbb befejezõdik a sztrájk.
Egyelõre nem okoz fennakadást a gyõri Audi Hungaria Motor Kft. termelésében a vasutassztrájk - közölte Czechmeister Mónika, a vállalat sajtóreferense. Tájékoztatása szerint, ha kell, át tudnak állni közúti szállításra a vasútiról, de erre eddig nem volt szükség.
Szondáztatják a sztrájkolókat Miskolcon
Szondáztatják a sztrájkolókat Miskolcon, eddig mintegy húsz ember fújt a szondába és közülük senki sem fogyasztott alkoholt - tájékoztatta az MTI-t Kovács Ferenc a VDSZSZ helyi vezetõje. Mint mondta, a szondáztatók arra hivatkoztak, hogy állampolgári bejelentés alapján végzik az ellenõrzést. Hozzátette: a bejelentés tartalma az információk szerint úgy szólt, hogy "tivornyáztak a sztrájkoló vasutasok".
Dikházi Tibor, a MÁV területi kommunikációs munkatársa azt mondta: a munkáltatónak jogában áll a szondáztatás.
Lavinát indított el a vasutassztrájk Hirado.hu/Vnegyed, 2008-02-05 16:21Nem csak a belföldi, de a nemzetközi áruszállításban is komoly fennakadásokat okoz a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) két napja tartó munkabeszüntetése.
A vasúti árufuvarozó és szállítmányozó társaságoknak jelentõs, naponta több tízmillió forintos veszteséget okoz a vasutassztrájk. A feltorlódott szállítmányokat lehetõség szerint közútra terelik, jelentõsebb részük azonban csak a vasutassztrájk után érhet célt. Kérdéses, hogy a sztrájk alatt felhalmozódó árutömeg elszállításhoz lesz-e elegendõ vagon és hálózati kapacitás a munkabeszüntetés végeztével.
Rácz Gábor, a MÁV Cargo kommunikációs vezetõje közölte: a vasutassztrájk kimenetele jelenleg kiszámíthatatlan. A sztrájk elsõ, pénteki napja mintegy hatvanmillió forint veszteséget okozott a legnagyobb hazai árufuvarozó társaságnak.
Dávid Ferenc, a VOSZ fõtitkára lapunk kérdésére elmondta, hogy hazánkban hozzávetõleg ezer vasúti áruforgalmazó cég mûködik, melyeknek elképesztõ károkat okoz a - a VOSZ által jogtalannak ítélt - munkabeszüntetés. "Rengeteg járulékos veszteség éri a cégeket és a fuvarozókat. A multik beszállítói óriási ködbéreket fizethetnek a késedelmes szállításért, és ez csak egy példa a sok közül" - hangsúlyozta Dávid, hozzátéve, hogy az ügyben szinte minden gazdasági társaság és társadalmi réteg érintett.
A veszteségeket a többletüzemeltetés közvetlen költségei - kocsibér, pályahasználati- és trakciós (vontatási) díj - valamint a késedelmes szállítások miatt fizetendõ kötbér, illetve az esetleges alternatív útvonalon való szállítás többletköltsége okozza, amit a cégek nem képesek továbbterhelni. Szakemberek szerint a közvetlen anyagi kárnál sokkal jelentõsebb veszteséget okoz a korlátozott árubiztonság, az ügyfelek megrendülõ bizalma, a kiesõ üzleti megbízások növekvõ száma, és a sokkal környezetszennyezõbb alternatív szállítási módok elõtérbe kerülése.
"A MÁV nem magától ilyen kérlelhetetlen"FH / Hírszerzõ, 2008-02-05 20:00
Kedd éjfélig biztosan folytatja a munkabeszüntetést a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), de az érdekképviselet elnöke, Gaskó István biztos abban, hogy a szerda reggelt is sztrájkban fogják tölteni.
A folytatásról viszont még nem döntött a sztrájkbizottság. Az érdekvédõk kedden megint nem tudtak megállapodni a MÁV vezetõségével, és szerintük ezért a kormány, illetve a gazdasági tárca a felelõs.
Gaskó István elmondta: a pénteken kezdõdött munkabeszüntetésben nincsenek egyedül, részt vesznek benne a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) tagjai, mozdonyvezetõk és szakszervezeten kívüliek is. A sztrájk támogatottsága éjszaka 80 százalékos volt, és tudnak olyan szakszervezetrõl is, amelyik szolidaritási sztrájkra készül. Gaskó István a Független Hírügynökség kérdésére azt mondta: felhatalmazás híján nem árulhatja el, melyik szervezetrõl van szó, sõt még azt sem, hogy melyik ágazatban tevékenykedik.
A VDSZSZ fenntartja azt a követelését, hogy valamennyi vasúti dolgozó fejenként nettó 250 ezer forintos részesedést kapjon a MÁV Cargo eladásából származó 102,5 milliárd forintból. Gaskó István azt mondta: a gazdasági miniszter 2005-ben együttmûködésre kérte a szakszervezeteket, hogy a privatizáció sikeres legyen.
Ez így is történt, vagyis tevékenységük hozzáadott értékben mérhetõ, ezért a pénz jogosan jár a munkavállalóknak. A MÁV azonban jogilag és pénzügyileg is vitatja a követelést. Gaskó István hozzátette: meggyõzõdésük, hogy a MÁV nem magától ilyen kérlelhetetlen, hanem a kormány és a gazdasági minisztérium utasítására nem enged álláspontjából.
A sztrájk miatt a MÁV kedden a Munkaügyi Bírósághoz fordult, a többi között a sztrájkjoggal való visszaélés miatt. Ezzel kapcsolatban Gaskó István a Független Hírügynökségnek azt mondta: komolytalannak tartja a felvetést, mert minden sztrájknál feljelentik õket. A MÁV december 17-én is jogellenesnek nevezte a munkabeszüntetést - errõl az elsõfokú bíróság már megállapította, hogy jogszerû volt. Hivatalosan még nem kapták meg a MÁV jelenlegi kifogásait, csak a sajtótól értesültek róluk, de a felsorolt tételek egyike sem bizonyítja a sztrájkjoggal való visszaélést - mondta Gaskó István.
Csak rosszindulat volt? - Egyik vasutas sem volt részegFH / Hírszerzõ, 2008-02-05 19:20
Megszondáztatták a sztrájkoló vasutasokat kedden Miskolcon.
A MÁV Igazgatóság tisztségviselõi délután jelentek meg a Tiszai pályaudvaron, az indoklás szerint azért, mert állampolgári bejelentést kaptak, hogy a sztrájkolók közül sokan részegek.
Valamennyi sztrájkolót megszondáztatták, a szonda azonban egy esetben sem színezõdött el - nyilatkozta a Független Hírügynökségnek Kovács Ferenc, a VDSZSZ területi ügyvivõje.
Hozzátette: a szondáztatást jogszerûtlennek tartják, mivel a munkabeszüntetés alatt a sztrájkolóknak nincs munkavállalási kötelezettségük és a vasúti pályán sem tartózkodott közülük senki. Kovács Ferenc kijelentette: az intézkedést a munkahelyi nyomásgyakorlás megnyilvánulásának tartják a MÁV részérõl.
Sztrájk: megbénult ország, kihalt peronok, perelõ MÁVPolitikai zavarkeltés napi 600 millióért?
Hírszerzõ, 2008-02-05 12:58
Bár Gaskó István cáfolta a közlekedési miniszter tegnapi vélekedését, mely szerint a szakszervezet egészen az egy hónap múlva tartandó népszavazásig bénítaná meg a közlekedést, azt józan ésszel ma senki meg nem mondaná, meddig tart a vasutassztrájk. A MÁV ugyanis továbbra sem enged a szerintük irreális követeléseknek, és a VDSZSZ is köti a béreket a karóhoz.
Eredménytelenül zárult a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és MÁV Zrt. közötti a szakszervezet követeléseirõl, illetve a még elégséges szolgáltatásról a kedden 11 órakor kezdõdött egyeztetés.
A MÁV Zrt. továbbra is kitartott álláspontja mellett, hogy a szakszervezet követelése szakmailag megalapozatlan, jogi és gazdasági alapja nincs.
A VDSZSZ továbbra is azt követelte, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot személyenként a MÁV Cargo privatizációs bevételébõl, illetve 10 százalék többletbérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék mellett a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára.
A sztrájk tehát folytatódik. A MÁV vonalain ma a hétfõihez hasonlóan alig volt forgalom. A vállalat - egyebek mellett a sztrájkjoggal való visszaélés miatt - bírósághoz fordult, a szakminiszter politikai zavarkeltésnek nevezte a munkabeszüntetést. A MÁV-csoport napi vesztesége 600 millió forint körül alakul.
Sokan BKV-re váltottak
A budapesti fõpályaudvarok közül nem fogad és nem indít vonatokat a Keleti pályaudvar, Rákosról indulnak vonatok ?jszász-Szolnok, valamint Hatvan felé. A Déli és a Kelenföldi pályaudvar üzemel, így a pusztaszabolcsi és a székesfehérvári vasútvonalon közlekednek egyes vonatok. Ugyancsak járnak vonatok Kelebia és Budapest, valamint Kiskunfélegyháza-Kiskunhalas-Baja között.
Miskolc környékén bizonytalan a vonatközlekedés, miként Szerencs és Sátoraljaújhely térségében is. Az egri vasútállomásról egyetlen vonat indult el reggel, az is csak a közeli Füzesabonyig szállította az utasokat. Debrecenben és Nyíregyházán is változatlan a helyzet, áll a forgalom. Szombathely nem indít és nem fogad vonatokat.
Elsõsorban az elõvárosi vonalakon emelkedett a Budapesti Közlekedési Zrt. járatait igénybe vevõk száma a vasutasok sztrájkja miatt. A forgalom elsõsorban a H?V-vonalakon - fõként Ráckeve és Gödöllõ felõl - nõtt meg, de a szokásosnál sokkal többen utaznak azokkal a külvárosi buszjáratokkal is, amelyek a fõvárost az agglomerációs településekkel összekötõ vasútvonalak közelében járnak.
A H?V-járatokon és az elõvárosi buszvonalakon a BKV elfogadja a MÁV-bérleteket, ami a közlekedési vállalatnak pluszköltséget okoz.
Politikai zavarkeltés?
Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter politikai zavarkeltésnek nevezte a sztrájkot. A miniszter szerint a munkabeszüntetés a Fidesz által kezdeményezett márciusi népszavazásig elhúzódhat. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke visszautasította ezt az állítást.
A miniszter szerint 30 milliárd forintba kerülne a VDSZSZ követeléseinek teljesítése. Gaskó szerint a MÁV Cargo privatizációjánál azokat a lépéseket követték, amelyekrõl Kóka János akkori szakminiszterrel minden vasutas számára megállapodtak. Kákosy ugyanakkor cáfolta, hogy Kóka még szakminiszterként ígéretet tett volna a szakszervezetnek, miszerint minden vasutasnak részesedés jár a Cargo privatizációs bevételébõl.
A miniszter úgy fogalmazott: ebben a kérdésben Gaskó István, a VDSZSZ elnöke "szándékosan téved".
Pályaudvar-körkép
A három fõ budapesti vasúti pályaudvaron a megszokottnál lényegesen kevesebb ember volt kedden reggel, a vonatok álltak.
A Nyugati pályaudvaron az egyik újságárus elmondta, hogy az ilyenkor szokásos 150 vásárló helyett csak 30 ember vett újságot, véleménye szerint a vasúti dolgozók az atrocitásoktól tartva nem jönnek a peron közelébe.
A Keleti pályaudvaron a 13 pénztárból 2 üzemel, az információnál az MTI kérdésére elmondták, hogy a reggeli órákban mintegy 100 utas érdeklõdött, miként tud haza vagy a munkahelyére eljutni, õket zömmel a buszpályaudvarokra irányították. Egy peronõr arról számolt be, hogy nyugodt a helyzet, atrocitások nem történtek. A Déli pályaudvaron szintén két pénztár üzemel.
A nyíregyházi MÁV-pályaudvar szinte teljesen kihalt volt kedden délelõtt, az MTI munkatársának ottjártakor utas nem is volt az épületben, ketten napilapot vásárolni tértek be az állomásra a környékrõl, egy nõ pedig arról érdeklõdött, jön-e vonat Debrecen felõl, mert kislányát várja haza az egyik középiskolai kollégiumból.
A peronon beszélgetõ vasutasok Kóka János volt miniszter, az SZDSZ elnökének hétfõ esti televíziós nyilatkozatát értékelték, amelyben Gaskó Istvánnak, a VDSZSZ elnökének "egymilliós" fizetésérõl is szólt. A politikus szavai felháborodást váltottak ki a vasutasokból, akik szerint "igenis szükség van erõs szakszervezetekre".
A sztrájk miatt nem jutott el a kórházba egy kisgyerekBékés Megyei Online, 2008. február. 05., 14:01
Hétfõn egy kétségbeesett anyukától kaptak levelet a MÁV - Megint állunk vazze, érdekvédelmi blog szerkesztõi. A hölgy levelében azt panaszolja, hogy a sztrájk miatt nem tudja kórházi kontrollra vinni kislányát. A levelet a szerkesztõ továbbította a VDSzSz felé, ám semmilyen reakció nem érkezett a megkeresett szakszervezet részérõl.
A tegnapi eset után nem tudtam nyugodni ?? utal vissza mai bejegyzésében a kilátástalan helyzetbe került édesanya levelére a webnapló Békés megyei származású bloggere, Georgejr.
Ugye Gabriella küldött egy levelet, amelyben sérelmezte, hogy a sztrájk miatt nem tudta a kislányát felhozni Budapestre kórházi vizsgálatra. A levelet elküldtem a kedves sztrájkolóknak, de a reakció abszolút nulla volt. Ezzel is bizonyították, hogy õket csak a saját jólétük érdekli, az hogy egy beteg kislánynak és családjának kára származik, már nem ?? írja a post szerzõje, aki arra kéri a blog olvasóit , hogy az iWiW-en, ismerõsök között kérdezzék meg, hogy ki az, aki a sztrájk miatt nem tud orvoshoz, kórházba, vizsgázni vagy felvételizni menni. A bloggerek ígérik, hogy a tõlük telhetõ legtöbbet megteszik, hogy valami segítséget tudjanak nyújtani.
Az édesanya levelére egyébként még aznap reagáltak az Egészségügyi Minisztériumból . Az illetékesek a blog szerkesztõitõl segítséget kértek, hogy fel tudják venni a családdal a kapcsolatot, mert megpróbálnának megoldást találni problémájukra.
Áll a MÁV, reggel 10-ig egy vonat sem mozdulSomogy Megyei Online, 2008. február. 04., 20:20
Kaposváron este ismét megállt a vasúti közlekedés; a sztrájkolók gyakorlatilag leblokkolták a személy- és teherforgalmat ?? közölte Mercz Attila, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) helyi titkára.
Hétfõn este nyolc óra után a megyeszékhelyen hét vasutas vesz részt a munkabeszüntetésben. Kettõ közülük nem szakszervezeti tag.
?? Teljes forgalomszünet várható az elkövetkezõ 12 órában ?? számolt be a VDSZSZ képviselõje. Valószínû, hogy a térségben kedden délelõtt 10 óráig nem indulnak el tömegesen a vonatok.
''A VDSZSZ nemcsak a MÁV-nak okoz kárt''
Klub Rádió, 2008. február 5. 18:02
A VDSZSZ alapvetõ normákat sért meg és visszaél a sztrájkjoggal ?? közölte a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének fõtitkára a Klubrádió Megbeszéljük címû mûsorában. Nemcsak a MÁV-nak, hanem a vállalkozóknak, iparosoknak és a szolgáltatóknak is kárt okoznak ?? tette hozzá a VOSZ Dávid Ferenc.
Dávid Ferenc arról is beszélt, hogy a VOSZ egyértelmûen arra kéri a vasutasokat, hogy vegyék fel a munkát, a többi szakszervezettõl világos álláspontot várnak, a kormánytól pedig azt kérik, hogy vizsgálják felül a - mint a fõtitkár fogalmazott ?? meglehetõsen laza sztrájktörvényt.
A vasút visszavágnaNapi Gazdaság, 2008. 02. 05. 12:20:41
A MÁV a bíróságon kérné számon a sztrájkoló munkásokat.
A MÁV Zrt. a Fõvárosi Munkaügyi Bírósághoz fordult, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete által szervezett sztrájkkal összefüggésben a Munka Törvénykönyvében meghatározott együttmûködési kötelezettségének, továbbá rendeltetésszerû joggyakorlás követelményének megsértése, valamint a sztrájkjoggal visszaélés miatt - áll a társaság közleményében.