A szociális és munkaügyi miniszter 32/2009. (XII. 23.) SZMM rendelete a munkavédelmi jellegû bírságok pályázati, valamint információs célú felhasználásának részletes szabályairól
A munkavédelemrõl szóló 1993. évi XCIII. törvény 88. § (4) bekezdés c) pontjának ca) alpontjában kapott felhatalmazás alapján,
a szociális és munkaügyi miniszter feladat- és hatáskörérõl szóló 170/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva ?? a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter feladat- és hatáskörérõl szóló 133/2008. (V. 10.) Korm. rendelet 1. § c) pontjában foglalt feladatkörében eljáró közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszterrel egyetértésben a következõket rendelem el:
Általános rendelkezések
1. § E rendelet alkalmazásában pénzbírságnak minõsül az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Fõfelügyelõség (a továbbiakban: OMMF), valamint a Magyar Bányászati és Földtani Hivatal (a továbbiakban: MBFH) által a hatósági tevékenysége során a munkavédelemrõl szóló 1993. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Mvt.) 82. §-a alapján kiszabott bírság (a továbbiakban: pénzbírság).
2. § (1) A befizetett pénzbírságok összegének fele nyilvános pályáztatás útján az egészséget nem veszélyeztetõ és biztonságos munkavégzés céljainak támogatására, valamint fennmaradó része a közcélú állami munkavédelmi információs rendszer (a továbbiakban: MIR) folyamatos mûködtetésére használható fel.
(2) Az Mvt. 80. § (2) bekezdése alkalmazásában az egészséget nem veszélyeztetõ és biztonságos munkavégzés céljai különösen:
a) a munkaeszközök és védõeszközök, a technológiák, a technológiában felhasznált és keletkezett anyagok,a munka világában fellépõ új kockázati tényezõk kutatása, megelõzõ vizsgálati módszerekkel történõ értékelése;
b) a foglalkozási veszélyek és ártalmak megelõzésére szolgáló ?? a MIR által nyújtott szolgáltatás körébe nem tartozó ?? tájékoztatás nyújtása, valamint a munkavédelmi célú ismeretterjesztés, képzés, továbbképzés, kutatás;
c) az Európai Közösség munkavédelmi elõírásainak megfelelõ, a megelõzésre irányuló helyes gyakorlat átvétele, illetve a vállalkozások és a munkavédelemben érintett társadalmi szervezetek támogatása ennek megvalósításában.
(3) Az (1) bekezdés szerinti támogatás (a továbbiakban: támogatás) ?? a MIR folyamatos mûködésének biztosítása kivételével ?? kizárólag pályázati úton nyújtható.
(4) Az (2) bekezdésben meghatározott célokra ?? a MIR folyamatos mûködtetésére használható támogatás kivételével ?? vállalkozásoknak gazdasági jellegû tevékenységéhez nyújtott támogatás az Európai Közösséget létrehozó Szerzõdés 87. és 88. cikkének a csekély összegû támogatásokra való alkalmazásáról szóló 2006. december 15-i 1998/2006/EK bizottsági rendelet szerinti csekély összegû (de minimális) támogatásnak minõsül.
(5) E rendelet alapján nem nyújtható csekély összegû (de minimális) támogatás az 1998/2006/EK bizottsági rendelet 1. cikkében meghatározottakra.
(6) A csekély összegû támogatás odaítélésének feltétele, hogy a kedvezményezett nyilatkozik arról, hogy az elõzõ három pénzügyi évben általa igénybe vett csekély összegû támogatások támogatástartalma nem haladja meg a 200 000 eurónak megfelelõ, a közúti szállítási ágazatban a 100 000 eurónak megfelelõ forint összeget.
(7) A több részletben fizetendõ támogatást az odaítélése idõpontjában érvényes értékre kell diszkontálni.
(8) Minden egyes új csekély összegû támogatás odaítélésekor az adott pénzügyi évben, valamint az elõzõ két pénzügyi év alatt odaítélt csekély összegû támogatás teljes összegét figyelembe kell venni.
(9) Az 1998/2006/EK bizottsági rendelet 3. cikk 1. pontja szerinti kötelezettséget a támogatást nyújtó köteles teljesíteni.
(10) A támogatás nyújtójának kötelessége, hogy felhívja a kedvezményezett figyelmét arra, hogy a csekély összegû támogatási jogcímen nyújtott támogatáshoz kapcsolódó minden iratot a támogatás odaítélésétõl számított tíz évig meg kell õriznie és a támogatást nyújtó ilyen irányú felhívása esetén köteles azokat bemutatni.
A pályázaton való részvétel és a kiírás feltételei
3. § (1) A 2. § (2) bekezdésében meghatározott célok meg valósítása érdekében támogatás a belföldi székhellyel vagy az Európai Gazdasági Térségrõl szóló megállapodásban részes állam területén székhellyel és Magyarország területén telephellyel, illetve fiókteleppel rendelkezõ jogi személyek, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok és az egyéni vállalkozók (a továbbiakban együtt: pályázó) részére nyújtható.
(2) A támogatás
a) vissza nem térítendõ juttatásként, vagy
b) ha a pályázó a támogatott tevékenység eredményét üzletszerûen hasznosítja, visszatérítendõ kamatmentes juttatásként nyújtható.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott támogatási formák az egyes pályázati felhívásokban foglalt pályázati feltételek rendelkezései szerint együttesen és egyidejûleg is alkalmazhatók.
(4) A támogatás csak eseti lehet, nem nyújtható folyamatosan. Ha a pályázat fejlesztésre vonatkozik, annak
meg valósítására csak egyszer nyújtható támogatás. Abban az esetben, ha a fejlesztés a célját tekintve több önálló ütemben valósítható meg, akkor minden fejlesztési ütemhez egyszer, külön is nyújtható eseti támogatás.
4. § A 2. § (2) bekezdésében meghatározott célokra a meg valósítás költségeinek és ráfordításainak legfeljebb 70%-áig adható támogatás. Ez a korlátozás nem vonatkozik a nem üzletszerû hasznosításra irányuló tevékenység körében meg valósított támogatási célokra, amelyek esetében a támogatás felsõ határa a meg valósítás költségeinek és ráfordításainak 100%-a is lehet.
5. § (1) Nem nyújtható támogatás azon pályázó részére,
a) amely a tevékenység megkezdéséhez vagy végzéséhez szükséges hatósági engedéllyel nem rendelkezik;
b) amelynek a szakmai tevékenysége nem terjed ki a pályázott tevékenységre;
c) amely végelszámolás, csõdeljárás ?? ideértve az adósságrendezési eljárást is ?? vagy felszámolási eljárás alatt áll;
d) amely a pályázat benyújtását megelõzõ öt naptári éven belül az államháztartás alrendszereibõl juttatott valamely támogatással összefüggésben a támogatási szerzõdésben vállalt kötelezettségét önhibájából nem, vagy csak részben teljesítette;
e) amelynek 60 napot meghaladó köztartozása van, kivéve, ha az adóhatóság részére fizetési halasztást vagy részletfizetést engedélyezett;
f) amelyet a támogatás iránti pályázat benyújtását megelõzõ három naptári éven belül jogerõsen összesen legalább 500 000 Ft összegû munkavédelmi bírság megfizetésére köteleztek;
g) amely a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésével, a foglalkoztatásra irányuló bejelentési kötelezettség elmulasztásával, illetve a külföldiek foglalkoztatásával összefüggõ kötelezettségek teljesítésével kapcsolatban a pályázat benyújtását megelõzõ három éven belül jogerõre emelkedett közigazgatási, illetõleg bírósági határozatban megállapított bírsággal sújtott jogszabálysértést követett el;
h) amelytõl a pályázat útján elnyert támogatást az elbírálást megelõzõ öt éven belül szerzõdésszegés miatt visszavonták.
(2) Nem részesíthetõ támogatásban az a pályázat, amelyben a pályázó
a) olyan munkavédelmi követelmények meg valósításának támogatását igényli, amelyek teljesítésére
a munkavédelemre vonatkozó szabályokban meghatározottak alapján egyébként is köteles;
b) a támogatást a pályázat benyújtása elõtt megkezdett fejlesztési célhoz vagy kutatáshoz igényli.
(3) A (2) bekezdés b) pontja esetén a megkezdés idõpontjának, az ennek meg valósítására kötött szerzõdés dátuma, saját kivitelezésben meg valósuló fejlesztés vagy kutatás esetén az annak igazolását szolgáló dokumentum keletkezésének idõpontja minõsül. Abban az esetben, ha a fejlesztési célú támogatást a pályázó egy nagyobb fejlesztési program meghatározott részének meg valósításához igényli, a megkezdés idõpontjára vonatkozó feltételnek a meghatározott rész tekintetében kell fennállnia. A pályázati eljárásra, a pályázatkezelõ szervezetre vonatkozó szabályok
6. § (1) A pályázatot évente legalább egy alkalommal az OMMF írja ki. Az OMMF a pályázati felhívást elõzetesen bejelenti az adópolitikáért felelõs miniszternek. A pályázat csak az Európai Közösséget létrehozó Szerzõdés 87. cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképrõl szóló kormányrendeletben meghatározottak szerint, a Pénzügyminisztérium szervezetében mûködõ Támogatásokat Vizsgáló Iroda (a továbbiakban: Támogatásokat Vizsgáló Iroda) jóváhagyását követõen írható ki.
(2) A pályázati felhívás tartalmazza
a) a pályázati részvétel feltételeit;
b) a kiemelt támogatási célokat vagy témaköröket;
c) az elismerhetõ költségek és ráfordítások körét;
d) a megpályázható támogatás keretösszegét;
e) a pályázat benyújtásának módját, helyét és határidejét;
f) a hiánypótlás lehetõségérõl szóló tájékoztatást, valamint azt, hogy a hiánypótlásra a pályázat benyújtási határidejétõl számított 15 munkanapon belül van lehetõség;
g) a pályázat elbírálásának és a pályázati döntésrõl szóló tájékoztatás határidejét.
(3) A pályázati felhívásban rögzíteni kell az alapvetõ támogatási feltételeket, így különösen
a) a szerzõdés megkötésének kötelezettségét;
b) azt, hogy a támogatás visszatérítendõ vagy vissza nem térítendõ formában nyújtható-e, illetve ?? a támogatás formájától függõen ?? a visszafizetés feltételeit és követelményeit;
c) az elállás jogát és feltételeit, így különösen
ca) a támogatásban részesülõ pályázó (a továbbiakban: kedvezményezett) 3 hónapon belül a teljesítést nem kezdi meg,
cb) hamis vagy a valóságnak meg nem felelõ adatot szolgáltat, illetve
cc) a vállalt feladat meghiúsulása vagy a teljesítés tartós akadályozását elõidézõ körülmény
a kedvezményezettnek felróható okból következik be.
(4) Az OMMF a pályázati felhívást ?? az ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Korlátolt Felelõsségû Társasággal (a továbbiakban: pályázatkezelõ) egyeztetetten ?? az Országos ?rdekegyeztetõ Tanács Munkavédelmi Bizottságának (a továbbiakban: Munkavédelmi Bizottság) javaslata alapján ?? a Támogatásokat Vizsgáló Iroda elõzetes véleményének figyelembevételével ?? készíti el.
(5) A pályázati felhívást a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (a továbbiakban: SZMM) a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenõ Hivatalos ?rtesítõben (a továbbiakban: Hivatalos ?rtesítõ), továbbá a honlapján, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (a továbbiakban: KHEM), illetve a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (a továbbiakban: NFGM) a hivatalos lapjában és honlapján, valamint az OMMF a honlapján teszi közzé.
(6) A pályázatokat, a pályázati cél részletes leírásával és az értékelést elõsegítõ kiegészítésekkel ?? az 1. számú melléklet szerinti adatlapban szereplõ adattartalommal együtt ?? a pályázati felhívás szerint kell benyújtani a pályázatkezelõhöz. A pályázatkezelõ a döntés elõkészítéséhez szükséges elõzetes tájékoztatás céljából megküldi a Munkavédelmi Bizottság részére a pályázati anyagokat.
(7) A pályázathoz mellékelni kell
a) a pályázó nyilatkozatát a pályázatában foglalt adatok, információk és dokumentumok teljes körûségérõl, valódiságáról és hitelességérõl;
b) a pályázónak és vezetõinek, tulajdonosainak és a tulajdonosi szerkezetének rövid bemutatását, fõbb gazdálkodási adatait;
c) fejlesztési célú támogatás igénylése esetén a pályázó tárgyévre és a tárgyévet követõ évre vonatkozó, a támogatandó fejlesztést tartalmazó üzleti tervét;
d) a pályázat tárgyát képezõ támogatandó cél bemutatását, meg valósításának helyét, meg valósítási tervét, összköltségét, saját forrás szükségessége esetén a saját forrás rendelkezésre állásának formáját és összegét;
e) a megpályázott támogatás összegére vonatkozó igényt;
f) költségvetési szerv esetén a felügyeleti szervnek a pályázaton való részvételt jóváhagyó nyilatkozatát;
g) a pályázati felhívásban megjelölt vagy a pályázat elbírálásához feltétlenül szükséges egyéb adatot vagy dokumentumot.
(8) Amennyiben a pályázó az (6)??(7) bekezdésben felsoroltakat vagy egyéb dokumentumokat nem magyar nyelven nyújtja be, köteles csatolni annak magyar nyelvû hiteles fordítását is. Vitatott esetben ?? a pályázati kiírás eltérõ rendelkezése hiányában ?? a magyar nyelvû változat az irányadó.
7. § (1) A pályázat lebonyolítását és a támogatási szerzõdésben foglaltak teljesítésének ellenõrzését a pályázatkezelõ végzi.
(2) A pályázatkezelõ a pályázatokkal kapcsolatos tevékenységérõl folyamatosan tájékoztatja az OMMF-et, és lehetõvé teszi, hogy az figyelemmel kísérje az egyes részfeladatok ellátását is.
(3) A pályázatkezelõ munkájában szükség szerint szakértõként az vehet részt, aki a kijelölt témakörben
foglalkozásszerûen, elméleti és gyakorlati területen is megfelelõ jártassággal rendelkezõ szakember.
8. § (1) A pályázatkezelõ fogadja a benyújtott pályázatokat, és egyúttal ellenõrzi a pályázaton való részvétel feltételeinek teljesítését, továbbá a beérkezett pályázatokról ?? az OMMF által meghatározott formában ?? nyilvántartást vezet.
(2) A pályázatkezelõ hivatalból vizsgálja a támogatás feltételeinek fennállását, ideértve a csekély összegû támogatásokra vonatkozó korlátozást, valamint az 5. § (1)??(2) bekezdésében meghatározott kizáró ok fennállását.
(3) A pályázatkezelõ
a) az OMMF elõzetesen megállapított szempontjainak figyelembe vételével megvizsgálja, és értékeli az érvényes pályázatokat;
b) összesítõ értékelési jegyzõkönyvet (a továbbiakban: értékelési jegyzõkönyv) készít;
c) az értékelési jegyzõkönyvben munkavédelmi szakmai indokolással alátámasztott javaslatot tesz a támogatásra javasolt pályázatokra.
(4) Az értékelési jegyzõkönyv kötelezõ tartalmi elemeit a 2. számú melléklet tartalmazza.
(5) A pályázatkezelõ a pályázatokat, az értékelési jegyzõkönyv eredeti példányát és az (1) bekezdés szerinti nyilvántartást a pályázat lezárását követõen megküldi az OMMF részére.
(6) Az OMMF az értékelési jegyzõkönyvben foglaltak figyelembe vételével elkészíti a támogatandó pályázatokra vonatkozó javaslatát, és azt a Munkavédelmi Bizottság elé terjeszti.
A pályázatok elbírálása
9. § (1) A Munkavédelmi Bizottság az Mvt. 79. § (1) bekezdésének f) pontjában foglaltak szerint elkészíti a pályázatok elfogadására és az egyes támogatásokban való döntésre vonatkozó javaslatát.
(2) A javaslat kialakítása során a Munkavédelmi Bizottságban legalább két igen szavazat szükséges a pályázatokat támogató döntéshez.
(3) A javaslat tartalmazza a pályázatok értékelését és a (2) bekezdés szerinti többségi véleménnyel támogatandónak ítélt pályázatok megnevezését.
(4) A Munkavédelmi Bizottság javaslatát az OMMF azzal terjeszti elõ a foglalkoztatáspolitikáért felelõs miniszternek (a továbbiakban: miniszter), hogy amennyiben a Munkavédelmi Bizottság bármely tagjának véleménye eltér a (2) bekezdés szerinti, pályázatokat támogató döntéstõl, úgy e tagnak saját ?? fenntartott ?? javaslatát az elutasító vagy támogató érveket is magában foglalva, a miniszterhez történõ felterjesztésben indokolnia kell.
(5) A támogatás odaítélésérõl a Munkavédelmi Bizottság javaslatának, illetve ?? bányabiztonsági kérdés esetén ?? az MBFH véleményének figyelembe vételével, ?? ha a pályázati felhívás eltérõen nem rendelkezik ?? legfeljebb a pályázat benyújtási határidejétõl számított 90 munkanapon belül a miniszter dönt.
(6) A miniszter döntését a 2. § (2) bekezdésében meghatározottak, illetve a pályázati felhívásban megjelölt kiemelt támogatási célok (témakörök) figyelembe vételével hozza meg. A döntést indokolni kell.
(7) A pályázat eredményérõl a pályázatkezelõ ?? a pályázati felhívásban megjelölt határidõben ?? írásban értesíti a pályázókat. Ezzel egyidejûleg a pályázat eredményét az SZMM a Hivatalos ?rtesítõben, továbbá a honlapján, a KHEM és az NFGM a hivatalos lapjában és a honlapján, valamint az OMMF a honlapján teszi közzé.
(8) A támogatás nyújtásának feltétele a szerzõdésnek a miniszteri döntésrõl szóló értesítés pályázó általi kézhezvételétõl számított, legfeljebb 90 munkanapon belüli megkötése. E határidõig a támogatási döntésre az ajánlati kötöttségre vonatkozó rendelkezések az irányadók. Amennyiben a pályázónak felróható okból a szerzõdés megkötésére e határidõ a lejártától számított 15 munkanapon belül nem kerül sor, a támogatási döntés hatályát veszti.
A támogatási szerzõdés
10. § (1) A pályázatkezelõ a támogatásokról meghozott, a 9. § (5) bekezdése szerinti döntés alapján, tartalmi és szakmai szempontok szerint elõkészíti a támogatási szerzõdések tervezeteit.
(2) A kedvezményezett a szerzõdéskötés feltételeként adóhatósági igazolást nyújt be arról, hogy köztartozása nem áll fenn, vagy az adóhatóság részére fizetési könnyítést ?? részletfizetést, fizetési halasztást ?? engedélyezett.
(3) A támogatás nyújtásának feltétele, hogy a kedvezményezett és az OMMF a támogatás összegérõl, felhasználásának feltételeirõl, a pénzügyi teljesítésrõl támogatási szerzõdést kössön.
(4) A szerzõdés ?? indokolt esetben történõ ?? módosítását a kedvezményezett a pályázatkezelõnél kezdeményezheti. Amennyiben a módosítás iránti igény a támogatás felhasználásának érdemi feltételeit, illetve a teljesítendõ követelményeket érinti ?? így különösen a támogatási forma vagy a pályázati cél megváltoztatása esetén ??, a módosítást az OMMF elnökének indokolt javaslatára a miniszter, minden más esetben az OMMF elnöke hagyja jóvá. A módosítás jóváhagyásáról szóló döntést a miniszternek, illetve az OMMF elnökének indokolnia kell.
(5) A pályázatkezelõ a szerzõdések alapján
a) elõkészíti a teljesítéshez vagy részteljesítéshez kapcsolódó teljesítésigazolást és a kifizetéshez kapcsolódó pénzügyi dokumentációt, melyet megküld az OMMF részére;
b) szakmai szempontból ?? monitorozással, illetve szükség szerinti a helyszínen ?? ellenõrzi a szerzõdésben foglaltak teljesítését;
c) a szerzõdésben foglaltak teljesítésérõl a teljesítést követõ 30 munkanapon belül ?? az a)??b) pontokban foglaltakat is értékelve ?? jelentést készít, amely kiterjed a pályázati cél meg valósítására, a támogatás hasznosulására, a vállalt feladat teljes körû végrehajtásának elemzésére.
(6) A pályázatkezelõ az (5) bekezdésben megjelölt feladatok végrehajtása során felmerülõ vita esetén köteles egyeztetni a kedvezményezettel, és az egyeztetésbe szükség szerint bevonni az OMMF-et.
(7) A (3) bekezdés szerinti támogatási szerzõdésben meghatározott kifizetéseket az OMMF teljesíti.
?sszeférhetetlenség
11. § (1) A támogatásra vonatkozó döntés elõkészítésében vagy meghozatalában ?? ideértve a pályázatkezelési folyamatot is ?? nem vehet részt az a személy vagy szervezet aki/amely az adott támogatás vonatkozásában pályázatot nyújtott be vagy a pályázat elkészítésében részt vett (a továbbiakban: érdekelt szervezet), illetve az olyan személy vagy szervezet aki/amely
a) az érdekelt szervezettel munkaviszonyban, közszolgálati jogviszonyban, hivatásos szolgálati viszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll;
b) az érdekelt szervezet vezetõ tisztségviselõje vagy felügyelõbizottságának tagja;
c) az érdekelt szervezet tagja, illetve abban közvetlen vagy közvetett tulajdoni részesedéssel rendelkezik;
d) az a)??c) pont szerinti személynek a Polgári Törvénykönyvrõl szóló törvény (a továbbiakban: Ptk.) szerinti közeli hozzátartozója.
(2) A pályázat elbírálásában nem vehet részt az a személy, akitõl az ügy tárgyilagos megítélése nem várható el.
(3) A pályázatkezelõ munkájában szakértõként nem vehet részt, aki a 6. § (4) bekezdésben meghatározott pályázati felhívás elõkészítésében részt vett, illetve ezen személynek a Ptk. szerinti közeli hozzátartozója.
(4) A támogatást elnyert pályázat meg valósításában nem vehet részt olyan személy, aki részt vett a támogatásra vonatkozó döntés elõkészítésében vagy meghozatalában, ideértve a pályázatkezelési folyamatot, valamint a pályázati eljárásban történt szakértõi közremûködést is.
(5) A támogatásra vonatkozó döntést megelõzõ értékelésben, a támogatandó pályázatra vonatkozó javaslat kialakításában részt vevõ személy, illetve szervezet képviseletére jogosult személy a döntés-elõkészítési vagy döntéshozatali eljárás megkezdésekor teljes bizonyító erejû magánokiratban nyilatkozatot tesz arról, hogy az (1) bekezdés szerinti összeférhetetlensége nem áll fenn, továbbá az eljárás során tudomására jutott állam-, szolgálati-, üzleti-és banktitkot megõrzi, és e nyilatkozatát átadja a pályázatkezelõnek.
(6) Ha a döntés elõkészítése vagy meghozatala során olyan tény merül fel, amely alapján az (1) bekezdés szerinti összeférhetetlenség fennáll, az összeférhetetlenséggel érintett személy vagy szervezet ezt a pályázatkezelõnek haladéktalanul, írásban bejelenti. A bejelentésrõl a pályázatkezelõ haladéktalanul tájékoztatja az OMMF-et. Az összeférhetetlenséggel érintett személy vagy szervezet azon pályázat tekintetében, amellyel kapcsolatosan az összeférhetetlenség felmerült, a továbbiakban nem járhat el, és addigi eljárását érvénytelennek kell tekinteni.
(7) Ha az összeférhetetlenséget az azzal érintett nem jelenti be, a pályázatkezelõ jogosult azt bizonyítottság esetén megállapítani és errõl haladéktalanul írásban tájékoztatni az érintettet, illetve az OMMF-et. A támogatás felhasználásának, a pályázat teljesítésének ellenõrzése
12. § (1) A kedvezményezett az elnyert támogatással a szerzõdésben foglalt határidõig köteles elszámolni.
(2) A kedvezményezett köteles pénzügyi elszámolást összeállítani a támogatás összegének felhasználásáról, amely tartalmazza:
a) az összesítõ kimutatást az elfogadott költségvetésben szereplõ költségekrõl;
b) a támogatás felhasználását igazoló bizonylat(ok) másolatát, illetve a kedvezményezett ÁFA-visszatérítésre való jogosultságára, valamint arra vonatkozó nyilatkozatát, hogy ugyanazt a bizonylatot más támogatás elszámolására a korábbiakban nem használta, illetve a jövõben nem használja fel;
c) a költségekrõl készített összesítõ kimutatást, amely költségtételek szerinti bontásban tartalmazza a számla kibocsátójának nevét, a számla sorszámát, a kifizetés jogcímét, a számla keltét és a teljesítés idõpontját, a nettó értéket, az ÁFA-tartalmat és a bruttó összeget;
d) a számlamásolat mellett a pénzforgalmi számla terhelésérõl szóló igazolást vagy kivonatot ?? a vonatkozó tételt megjelölve ??, illetve a kiadási pénztárbizonylat másolatát;
e) a saját forrás és/vagy társfinanszírozás dokumentumainak másolatát (megállapodás, határozat), illetve annak felhasználásáról szóló kimutatást;
f) útiköltség elszámolására alkalmas dokumentumot.
(3) A kedvezményezett a fel nem használt támogatást az elszámolás elfogadásáról szóló értesítésben megjelölt határidõn belül köteles visszautalni az OMMF részére.
13. § (1) A kedvezményezett köteles szakmai-tartalmi beszámolót készíteni a támogatott pályázati cél teljesítésérõl és eredményérõl.
(2) A pályázatkezelõ ?? az OMMF, illetve bányabiztonsági kérdés esetén az MBFH bevonásával ?? ellenõrzi a támogatási szerzõdésben foglalt feltételek teljesülését, a 12. § (2) bekezdése szerinti pénzügyi elszámolásban foglaltakat, valamint a támogatás rendeltetésszerû felhasználását.
(3) A kedvezményezett szerzõdésszegése, illetve az OMMF-nek a szerzõdéstõl való jogszerû elállása esetén a támogatás visszavonásáról az OMMF intézkedik. Ebben az esetben a kedvezményezett a már folyósított támogatást a folyósítás idejére számított és a támogatási szerzõdésben rögzített kamattal növelt összegben köteles visszafizetni.
(4) Az (1) bekezdés szerinti beszámolóban, illetve a 10. § (5) bekezdés c) pontja szerinti jelentésben foglaltakat a pályázatkezelõ és ?? munkavédelmi szakmai tekintetben ?? az OMMF ellenõrzi.
(5) Az ellenõrzésre a szerzõdésben foglaltak teljesítésének folyamatába épített módon, továbbá a támogatási
szerzõdésben foglaltak meg valósításáról szóló igazolás kiállítását követõ öt naptári éven belül, utólagosan is sor kerülhet.
(6) A kedvezményezett köteles az (5) bekezdésben meghatározott idõtartamig a támogatás forrásainak felhasználását ellenõrzés céljából naprakészen nyilvántartani, az ellenõrzés lefolytatásához szükséges adatokat és tájékoztatást megadni, illetve a helyszíni vizsgálatot lehetõvé tenni.
14. § A meghirdetett pályázati keret legfeljebb 5%-a a pályázatkezelõ által az OMMF-hez benyújtott, a teljesítésrõl szóló beszámoló és elszámolás alapján fizethetõ ki a pályázatkezelõ részére. A kifizetett összeg kizárólag az e rendeletben meghatározott feladatok végrehajtásával összefüggõ, igazolt költségek megtérítésére használható fel. A közcélú állami munkavédelmi információs rendszer célja, a mûködtetés feltételei
15. § (1) A MIR keretében történõ információnyújtás és tanácsadás célja az egészséget nem veszélyeztetõ és biztonságos munkavégzéssel kapcsolatos jogosultságoknak és kötelezettségeknek elsõsorban a szervezett munkát végzõ munkavállalók és munkáltatók, valamint az érdekképviseletüket ellátó szervek információs igényét kielégítõ megismertetése.
(2) A MIR szolgáltatásait az OMMF és MBFH ?? mint munkavédelmi hatóságok ?? szervezeti keretében önállóan létrehozott, de a hatósági tevékenységtõl elkülönülõ munkavédelmi információs és tanácsadó szolgálatok (a továbbiakban együtt: szolgálat) végzik.
(3) A MIR mûködtetésének pénzügyi forrását jelentõ, a 2. § (1) bekezdésében meghatározott pénzbírság összegébõl az OMMF 90%-ot, az MBFH 10%-ot fordít a szolgálat személyi és tárgyi feltételeinek, az (1) bekezdés szerinti tevékenységet ellátók szakmai felkészítésének, továbbképzésének, valamint a szolgálat folyamatos mûködtetésének ?? ideértve a szolgálat mûködésével kapcsolatos kommunikációs költségeket ?? biztosítására.
(4) A Munkavédelmi Bizottság saját adataival, megállapításaival segíti a szolgálat mûködését.
(5) A szolgálatot mûködtetõ munkavédelmi hatóság gondoskodik
a) a MIR adott hatóságnál mûködõ rendszerének kialakításáról, személyi és tárgyi feltételeinek biztosításáról és folyamatos mûködtetésérõl;
b) a szolgáltatások nyújtásához és a nyilvántartások vezetéséhez szükséges számítógépes rendszer kialakításáról, üzembe helyezésérõl, karbantartásáról és továbbfejlesztésérõl;
c) a nyilvántartások vezetésérõl;
d) a szolgálat tevékenységének összehangolásáról és a szolgálat szakembereinek együttmûködésérõl;
e) az (1) bekezdés szerinti tevékenységet ellátók szakmai képzésérõl, továbbképzésérõl;
f) a szolgálat mûködésével kapcsolatos kommunikációs feladatokról.
(6) A szolgálat mûködésének részletes szabályait tartalmazó ügyrendjét az OMMF honlapján közzéteszi.
A szolgálat feladatai
16. § (1) A szolgálat feladata a 15. § (1) bekezdésében meghatározott célok meg valósítása, ennek érdekében
a munkavédelemmel kapcsolatos tájékoztató, tanácsadó, felvilágosító tevékenység ellátása.
(2) Az (1) bekezdésben megjelölt tevékenységet a szolgálat a vonatkozó jogszabályi elõ írások és szakmai szabályok, valamint mûködése során szerzett tapasztalatok alapján végzi.
(3) A szolgálat által nyújtott tájékoztatás konkrét mûszaki megoldást, tervet, végrehajtási javaslatot nem foglalhat magában, kizárólag a munkavédelemre vonatkozó szabályokban megfogalmazott normatív követelmények ismertetését tartalmazhatja.
(4) A szolgálat által nyújtott információs szolgáltatás igénybevétele nem mentesíti a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek és követelmények ?? különösen a munkavállalók irányában fennálló tájékoztatási kötelezettségek ?? teljesítése alól.
(5) A szolgálat keretében nyújtott információ termék, szolgáltatás értékesítését vagy más módon történõ igénybevételét, illetve egy adott vállalkozás nevének, tevékenységének népszerûsítését, továbbá áru vagy árujelzõ megismertetését elõmozdító reklámot nem tartalmazhat.
17. § (1) A szolgálat munkanapon, hivatali idõben telefonon, személyesen, illetõ leg írásban nyújt információt ?? elsõsorban ?? a 15. § (1) bekezdésében meghatározott személyek és szervezetek részére.
(2) Az információszolgáltatás során biztosítani kell, hogy az igénybe vevõ személyek és szervezetek névtelenségüket megõrizve, lehetõség szerint azonnal vagy rövid határidõvel, közérthetõ formában, a jogszabályi rendelkezések pontos megjelölése mellett jussanak hozzá a kért tájékoztatáshoz.
(3) A személyes tájékoztatás és tanácsadás az OMMF területi munkavédelmi felügyelõségein, a munkáltató, illetõleg a munkavállalói munkavédelmi érdekképviseletek számára a munkáltató székhelyén vagy az általa meghatározott munkaterületen is történhet. A helyszíni tanácsadás elõkészítésekor a munkavédelmi tanácsadó felügyelõ felhívja a munkáltató figyelmét arra, hogy a tanácsadáson a munkavédelmi képviselõ részvételét is biztosíthatja.
(4) A (3) bekezdés szerinti tájékoztatás és tanácsadás esetén a névtelenség mellõzése írásban kérhetõ.
18. § (1) Az információnyújtás során a szolgáltatást igénybe vevõ személyének vagy szervezetének egyedi azonosítására alkalmas adat nem kérhetõ. A feladat ellátása során az adatok kezelése, nyilvántartása és feldolgozása kizárólag az adatvédelemre vonatkozó jogszabályok rendelkezései szerint történhet.
(2) A szolgálat nyilvántartása az alábbi adatokat tartalmazza:
a) a megkeresés dátumát;
b) a megkeresés ügyszámát;
c) a megkeresés tárgyát;
d) a megkeresésre adott tájékoztatás lényegi elemeit és a szakmai álláspont kialakítása során figyelembe vett jogszabályhelyek megjelölését.
19. § (1) A szolgálatot fenntartó hatóságok az egészséget nem veszélyeztetõ és biztonságos munkavégzés személyi, tárgyi és szervezeti feltételei folyamatos fejlesztése érdekében évente értékelik a MIR mûködtetésének tapasztalatait.
(2) A szolgálatot fenntartó hatóságok az értékelés eredményérõl minden év február 28. napjáig írásban tájékoztatják egymást, valamint a Munkavédelmi Bizottságot.
20. § (1) A szolgálatot fenntartó hatóságok a szolgálat tevékenységének összehangolása, a MIR mûködtetése, az információnyújtás szakszerûségének folyamatos fejlesztése, illetve egymás tájékoztatása érdekében együttmûködési megállapodást köthetnek.
(2) A szolgálat mûködésének belsõ eljárási rendjét, továbbá a szervezeti önállóság garanciális feltételeit a szolgálatot fenntartó hatóság vezetõje által jóváhagyott ügyrend állapítja meg.
21. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követõ napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a munkavédelmi jellegû bírságok pályázati, valamint információs célú felhasználásáról szóló 5/2002. (XI. 12.) FMM rendelet. Ez a bekezdés a rendelet hatálybalépését követõ napon hatályát veszti.
(3) A rendelet hatálybalépése elõtt megindult és folyamatban lévõ pályázati ügyekben a munkavédelmi jellegû bírságok pályázati, valamint információs célú felhasználásáról szóló 5/2002. (XI. 12.) FMM rendelet rendelkezései szerint kell eljárni.
(4) Ez a rendelet az Európai Közösséget létrehozó Szerzõdés 87. és 88. cikkének a de minimális támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2006. december 15-i 1998/2006/EK bizottsági rendelet (HL L 379., 2006. 12. 28., 5??10. o.) hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.
Dr. Herczog László s. k.,
szociális és munkaügyi miniszter
1. számú melléklet a 32/2009. (XII. 23.) SZMM rendelethez
ADATLAP
a munkavédelmi jellegû bírság felhasználására benyújtott pályázathoz
1. A pályázó neve:
........................................................................................................................................................................................................................................
Székhelye, telephelye, fióktelepe:
........................................................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................................................................
Cégjegyzékszáma, egyéni vállalkozó vállalkozói igazolványának száma vagy egyéb nyilvántartásba vételi száma:
........................................................................................................................................................................................................................................
Statisztikai számjele: ............................................................................................................................................................................................
Adószáma: ...............................................................................................................................................................................................................
Bankszámlájának száma: ....................................................................................................................................................................................
Felelõs vezetõ neve: .............................................................................................................................................................................................
?gyintézõjének neve: ..........................................................................................................................................................................................
Telefon- és faxszáma, e-mail címe:
........................................................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................................................................
2. A pályázati program címe, a pályázati cél megnevezése:
........................................................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................................................................
3. A támogatás finanszírozása
A pályázati program teljes költsége: ............................................ E Ft
Saját forrás: ............................................ E Ft
Egyéb forrás: ............................................ E Ft
Igényelt támogatás: ............................................ E Ft
ebbõl:
kamatmentesen visszatérítendõ ............................................ E Ft
vissza nem térítendõ ............................................ E Ft
4. Az igényelt támogatás formája, az igénybevétel ütemezése, visszatérítendõ támogatás esetén a visszafizetés ütemezése és garanciái:
........................................................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................................................................
5. A pályázó eddigi tevékenységének rövid ismertetése, a pályázott témakörben a jártasságot igazoló referenciamunkák
felsorolása, tulajdonosi, gazdálkodási és foglalkoztatási adatai, pénzügyi helyzetének rövid összefoglalása.
A pályázó nyilatkozza arról, hogy:
a) nem áll felszámolási eljárás, csõdeljárás ?? ideértve az adósságrendezési eljárást is ?? vagy végelszámolás alatt
és nincs köztartozása;
b) a megjelölt pályázati célra mikor és hol nyújtott be eredményesen pályázatot;
c) a pályázati cél keretein belül visszaigényelhetõ általános forgalmi adó összege, amivel a támogatást csökkentett
összegben veszi igénybe;
d) az elõzõ három pénzügyi évben általa igénybe vett csekély összegû támogatások támogatástartalma nem haladja
meg a 200 000 eurónak megfelelõ, a közúti szállítási ágazatban a 100 000 eurónak megfelelõ forintösszeget;
e) tudomásul veszi, hogy a támogatásról szerzõdésben kell megállapodni, a támogatás kedvezményezettjének
megnevezése, a támogatás tárgya és a támogatás összege nyilvánosságra hozható;
f) a pályázó a szállítási ágazatban tevékenységet nem folytat és a támogatást nem fordítja exporthoz közvetlenül
kapcsolódó tevékenységre.
6. Nyilatkozat a kizáró körülményekrõl:
a) Rendelkezik-e a szükséges hatósági engedéllyel azon tevékenység megkezdéséhez vagy végzéséhez, amelyre
a pályázatát benyújtotta?
b) Áll-e felszámolási eljárás, csõdeljárás ?? ideértve az adósságrendezési eljárást is ?? vagy végelszámolás alatt?
c) Megállapította-e a támogatást nyújtó szerv a pályázóval szemben, hogy a pályázat benyújtását megelõzõ öt
naptári éven belül költségvetésbõl juttatott bármely támogatással összefüggésben a támogatási szerzõdésben
vállalt kötelezettségét nem, vagy csak részben teljesítette?
d) Fennáll-e 60 napot meghaladó köztartozása kivéve, ha az adóhatóság fizetési halasztást vagy részletfizetést
engedélyezett?
e) Kötelezték-e a pályázat benyújtását megelõzõ három naptári éven belül jogerõsen összesen legalább 500 000 Ft
összegû munkavédelmi bírság megfizetésére?
f) Kötelezték-e a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésével, a foglalkoztatásra irányuló bejelentési
kötelezettség elmulasztásával, illetve a külföldiek foglalkoztatásával összefüggõ kötelezettségek teljesítésével kapcsolatban a pályázat benyújtását megelõzõ három éven belül jogerõre emelkedett közigazgatási, illetõleg bírósági határozatban megállapított munkaügyi bírság megfizetésére?
g) Az elbírálást megelõzõ 5 éven belül volt-e olyan pályázat útján elnyert támogatása, amelyet szerzõdésszegés miatt visszavontak?
7. A pályázatban ajánlott program lebonyolítása:
?? a program kezdési idõpontja: ............................................
?? a befejezés idõpontja: ............................................
................................................, .......... év .......... hónap .......... nap
P. H.
.....................................................................................
cégszerû aláírás
2. számú melléklet a 32/2009. (XII. 23.) SZMM rendelethez
Az összesítõ értékelési jegyzõkönyv kötelezõ tartalmi elemei
Az összesítõ értékelési jegyzõkönyvnek tartalmaznia kell:
a) a pályázatkezelõ értékelést végzõ tagjainak nevét;
b) a pályázat elbírálásának rövid leírását, valamint a felhívásban közzétett értékelési elvek és esetleges súlyozásuk részletes kifejtését;
c) a pályázatkezelõnek az eljárás során hozott intézkedéseit;
d) a pályázatok értékelését;
e) a pályázatkezelõ indokolással alátámasztott javaslatát a pályázat nyerteseire (név, székhely, cégjegyzékszám feltüntetésével).